Dersin Adı | Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları II |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YB 102 | Bahar | 3 | 2 | 4 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Sağlıklı ya da hasta yaşlı bireyin bakımında yer alan ilke, yöntem ve uygulamaların öğrenciler tarafından kavranması ve uygulanması hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavramların anlatıldığı ve yaşlı bireyin öz-bakım gereksinimlerinin nasıl karşılanacağını içeren bir derstir. Bunun yanısıra öğrencinin, yaşlının fizyolojik gereksinimlerini tespit edebilmesini sağlar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Tanışma, Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi. Türkiye'de sağlık hizmetlerinin sunumu | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, s:176-191 |
2 | Sıvı-elektrolit dengesi ve bozuklukları | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:141-150 |
3 | Uyku ve uyku ile ilgili uygulamalar | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:682-696 |
4 | Solunum sistemi ve uygulamaları | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:534-565 |
5 | Sindirim sistemi ve uygulamaları | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:568-605 |
6 | Sindirim sistemi ve uygulamaları | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:568-605 |
7 | Üriner sistem ve uygulamaları | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:606-640 |
8 | Ameliyat öncesi, sırası, sonrası bakım ve uygulamalar | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:642-664 |
9 | Dermatolojik sorunlar ve uygulamalar, Yaşlıda ayak sorunları ve ayak bakımı | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:314-356 |
10 | Oral ve parenteral ilaç uygulamaları | Süzen,B.,Ay, F.A. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6.Baskı, İstanbul, 470-559 |
11 | Küçük Sınav | - |
12 | Yatağa bağlı yaşlı bakımı | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:666-680 |
13 | Ölüm ve Ölümü yaklaşan hastanın bakımı | Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:698-721 |
14 | Genel tekrar | - |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | 1. Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, \\n2. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü.,Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst.3. PowerPoint sunumlar.\n |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. Akça Ay, F., Turan Ertem, Ü., Keser Özcan, N., ve Ark.; Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007 2. Prof. Dr Servet Arıoğul, Geriatri ve Gerontoloji; Nobel;2006. , ANKARA 3. Prof. Dr. Yeşim GÖKÇE-KUTSAL, Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA 4. Sabuncu F.,, AY F.A., Klinik Beceriler : Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakım ve Takibi, Nobel Tıp, 2010 5. Atalay, M., Sabuncu, N., Alpar, Ş., Çakırcalı, E, Uçar, H., Khorshid ,L., Dinç, L., Çeviker, G., Hemşirelik Esasları El kitabı, Koç Vakfı Yayınları, İstanbul, 1997. 6. Birol, L. Hemşirelik Süreci, Etki Matbaacılık, İzmir, 2004. 7. Potter A.P,Perry A.G.(2009). Fundamentals of Nursing. 7 th Edition. Mosby Elsevier. Missour |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 15 |
Portfolyo | ||
Ödev | 7 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 10 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 10 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 7 | 3 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 161 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler | X | ||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest