DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları II
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
YB 102
Bahar
3
2
4
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Sağlıklı ya da hasta yaşlı bireyin bakımında yer alan ilke, yöntem ve uygulamaların öğrenciler tarafından kavranması ve uygulanması hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Türkiye'de sağlık hizmetlerinin sunumunu tanımlayabilecektir.
  • Sindirim sistemi,üriner sistem ve solunum sistemi sorunlarını listeleyebilecek ve bakım uygulayabilecektir.
  • Dermatolojik sorunlara yönelik uygulamaları yapabilecektir.
  • Uyku ve uykuyla ilgili sorunları tanımlayabilecek ve bakım uygulayabilecektir.
  • Ameliyat öncesi, sırası, sonrası bakım uygulayabilecektir.
  • Yatağa bağlı yaşlı ile ölümü yaklaşan hastaya bakım uygulayabilecektir.
Ders Tanımı Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavramların anlatıldığı ve yaşlı bireyin öz-bakım gereksinimlerinin nasıl karşılanacağını içeren bir derstir. Bunun yanısıra öğrencinin, yaşlının fizyolojik gereksinimlerini tespit edebilmesini sağlar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Tanışma, Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi. Türkiye'de sağlık hizmetlerinin sunumu Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, s:176-191
2 Sıvı-elektrolit dengesi ve bozuklukları Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:141-150
3 Uyku ve uyku ile ilgili uygulamalar Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:682-696
4 Solunum sistemi ve uygulamaları Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:534-565
5 Sindirim sistemi ve uygulamaları Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:568-605
6 Sindirim sistemi ve uygulamaları Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:568-605
7 Üriner sistem ve uygulamaları Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:606-640
8 Ameliyat öncesi, sırası, sonrası bakım ve uygulamalar Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:642-664
9 Dermatolojik sorunlar ve uygulamalar, Yaşlıda ayak sorunları ve ayak bakımı Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:314-356
10 Oral ve parenteral ilaç uygulamaları Süzen,B.,Ay, F.A. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6.Baskı, İstanbul, 470-559
11 Küçük Sınav -
12 Yatağa bağlı yaşlı bakımı Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:666-680
13 Ölüm ve Ölümü yaklaşan hastanın bakımı Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kavramlar, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, sf:698-721
14 Genel tekrar -
15 Genel Tekrar
16 Final sınavı
Ders Kitabı 1. Akça Ay, F., Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi İstanbul,4. Baskı, 2012, \\n2. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü.,Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst.3. PowerPoint sunumlar.\n
Önerilen Okumalar/Materyaller 1. Akça Ay, F., Turan Ertem, Ü., Keser Özcan, N., ve Ark.; Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007 2. Prof. Dr Servet Arıoğul, Geriatri ve Gerontoloji; Nobel;2006. , ANKARA 3. Prof. Dr. Yeşim GÖKÇE-KUTSAL, Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA 4. Sabuncu F.,, AY F.A., Klinik Beceriler : Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakım ve Takibi, Nobel Tıp, 2010 5. Atalay, M., Sabuncu, N., Alpar, Ş., Çakırcalı, E, Uçar, H., Khorshid ,L., Dinç, L., Çeviker, G., Hemşirelik Esasları El kitabı, Koç Vakfı Yayınları, İstanbul, 1997. 6. Birol, L. Hemşirelik Süreci, Etki Matbaacılık, İzmir, 2004. 7. Potter A.P,Perry A.G.(2009). Fundamentals of Nursing. 7 th Edition. Mosby Elsevier. Missour

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
1
10
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
15
Portfolyo
Ödev
7
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
10
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
2
30
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
10
Portfolyo
Ödev
7
3
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
1
20
    Toplam
161

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest